Komunikácia s klientom opatrovateľka zdravotná sestraCieľom komunikácie je zaisťovanie potrieb, prianí, možností a schopností seniora tak, aby mal zaistené dôstojné prostredie pre dožitie. K tomu je potrebná čo najefektívnejšia komunikácia.

Milé opatrovateľky v domácnostiach seniorov a zdravotné sestry, ktoré zabezpečujete starostlivosť o klientov v domovoch dôchodcov, ponúkame vám rady a tipy, ako správne a hlavne efektívne komunikovať.

Schopnosť efektívnej komunikácie je výborná pomôcka v predchádzaní vzniku konfliktov, problémových situácií alebo problémového správania, rovnako aj pri ich riešení.

Dobrá opatrovateľka a dobrá zdravotná sestra sa tak bez znalostí správnych spôsobov komunikácie nezaobíde.

Čo si teda vyžaduje efektívna komunikácia v opatrovateľskej službe?

– prispôsobiť komunikáciu zníženým zmyslovým funkciám – zrak a sluch

– prispôsobiť komunikáciu ochoreniu (demencia, alzheimer) alebo postihnutiu (napr. po mozgovej príhode) – spolupráca s rodinou môže napomôcť k lepšiemu pochopeniu klienta

– prispôsobiť tempo reči, hovoriť pomaly a nahlas

– správne artikulovať

– počúvať potreby, priania a želania klienta

– neverbálna komunikácia – úsmev, pohladenie, držanie za ruku, objatie ( s ohľadom na klienta, ak mu je to príjemné)

Efektívna komunikácia medzi opatrovateľkou, zdravotnou sestrou a klientom je základným pilierom kvalitnej starostlivosti. Nejde len o výmenu informácií, ale predovšetkým o budovanie dôvery, rešpektu a porozumenia.

Správne zvolený prístup, empatické správanie a aktívne počúvanie môžu výrazne ovplyvniť psychickú pohodu klienta a podporiť jeho spoluprácu pri starostlivosti.

Preto je dôležité, aby pracovníci v pomáhajúcich profesiách neustále rozvíjali svoje komunikačné zručnosti a uvedomovali si hodnotu každého slova i ticha, ktoré klientovi venujú.