Práca opatrovateľky: Komunikácia s človekom s demenciou - starkí Matlo

Aké je to žiť s demenciou?

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako sa asi cíti človek, ktorý nerozumie, čo mu ostatní hovoria a čo od neho chcú?
Je to podobné ako cítiť sa v neustále nových situáciách, ktoré aj v nás vyvolávajú pocity nepohody a stresu. Preto je úlohou opatrovateľky poskytnúť klientovi s demenciou dostatočnú oporu a istotu.

Navyše ak chce byť opatrovateľka v komunikácii s dementným klientom úspešná, musí sa snažiť zachovať si kľud aj v situáciach, kedy sa sama pokojne necíti.

Aby bola komunikácia čo najefektívnejšia, musí opatrovateľka prispôsobiť svoju komunikáciu aktuálnemu stupňu demencie klienta, jeho rozpoloženiu klienta, miery jeho pozornosti a celkovej schopnosti fungovať.

Medzi základné symptómy demencie totiž patrí neschopnosť udržať pozornosť, poruchy reči, myslenia a pamäti.

Na čo treba dávať pozor v komunikácii s dementným klientom:
• tón hlasu – prevažne kľudný, príjemný aj v situáciach kedy je klient rozrušený alebo nahnevaný
• výška hlasu – vysoký môže rozčúliť, nízky môže vystrašiť
rýchlosť reči – primeraná – ak hovoríte pomaly, klient môže stratiť súvislosti. Ak hovoríte rýchlo, nemusí všetko vnímať
• jednoduché vety – v závislosti od stupňa demencie – pri miernej demencii netreba veľmi zjednodušovať
• opakovanie viet v prípade ťažšieho stupňa demencie – klient môže aj počas činnosti zabudnúť, čo ste od neho chceli
ak klient stále nerozumie, čo od neho chcete, skúste mu to povedať inými slovami
• výraz tváre – veľmi napomáha úsmev, láskavá a kľudná tvár
prístup: snažte sa ku klientovi pristupovať ako k seberovnému a doprajte mu ešte istú mieru samostatnosti (v závislosti od stupňa demencie vždy s ohľadom na bezpečnosť klienta)
• očný kontakt – naviazať a udržať, pozrieť sa klientovi do očí, či rozumie tomu, čo od neho žiadate
vyskúšajte dotyk, pohladenie, objatie alebo prikývnutie, ak klientovi nerozumiete, čo chce. Tým prejavíte pochopenie, záujem a podporíte jeho potrebu komunikovať. Všímajte si jeho výraz tváre a reč tela – aj neverbálne signály môžu napomôcť k pochopeniu toho, čo si klient žiada